Právě tomuto tunelu (Livigno tunel) Livigno vděčí za svůj dnešní rozvoj a velkou oblibu mezi evropskými lyžařskými středisky. Do té doby byla vesnička na celou zimu zcela odříznuta od okolní civilizace.
Zlom nastal až v roce 1964, kdy byla po dlouhých a složitých jednáních zahájena stavba přehrady Lago di Livigno. Jelikož bylo při stavbě potřeba přemístit obrovské množství materiálu, byl v horském masivu proražen 3394 m dlouhý tunel. Zpočátku sloužil pouze pro potřeby stavby a v roce 1968 byl otevřen pro běžný automobilový provoz.
Nic pro klaustrofobiky
Oproti běžným silničním tunelům má la Schera o poznání menší profil. Livigno tunel je jednosměrný, maximální povolená šířka vozidla je 2,5 m a výška 3,6 m. Provoz je řízen semafory a směr se střídá přibližně každých 15 minut. Stěny tunelu jsou převážně betonové, v určité části je ponechaná pouze surová skála.
Ceny a provoz
Livigno tunel je otevřen celoročně 24 hodin denně. Ceny za průjezd se liší podle sezóny (zimní a letní tarif) a podle denní doby průjezdu (den – noc). Kvůli stále rostoucímu provozu bylo přistoupeno k regulaci dopravy v sobotu, kdy se střídají turnusy turistů. V čase od 5:00 – 10:00 je tunel otevřen pouze ve směru do Švýcarska, tzn. pro výjezd z Livigna. Od 11:00 – 18:00 se z Livigna nedostanete, v tu dobu je otevřen pouze příjezd ze Švýcarska do Livigna. Tyto časy doporučujeme před cestou ověřit, ať nejste nepříjemně překvapeni. Od 15. října do 30. dubna je povinnost mít v autě sněhové řetězy.
Poplatek za průjezd je možné zaplatit v Eurech, Švýcarských francích nebo platební kartou. Platba probíhá na mýtnicích, které jsou umístěné na obou stranách vždy kousek za výjezdem z tunelu, stejně jako celnice – pro průjezd je potřeba mít občanský průkaz nebo pas.
V letní sezóně (cca. od června do poloviny září) je v provozu cyklobus, který slouží pro převoz cyklistů a jejich kol – tunel je pouze pro automobilový provoz.
Aktuální ceny za průjezd a možnost online zakoupení lístku najdete zde – https://www.ekwstrom.ch/en/livigno/information
[…] od okolního světa. Teprve v 60. letech byla otevřena silnice do Bormia a záhy v roce 1968 tunel Munt La Schera, což znamenalo zlom v dosavadním životě místních obyvatel. Do obce začali jezdit turisté […]